Didactiek en pedagogische visie

kracht van het kind centraal

 

De kinderactiviteiten van Samen met Lara zijn vooral gericht op het jonge kind die woont in Rotterdam. De workshoppen zijn opgesteld vanuit theorieën uit de groepsdynamiek (agogiek), de pedagogische visie van Loris Malaguzzi (Reggio Emilia) en de Gordon communicatie methode. Die methodes versterken elkaar en pakken als het ware in elkaar door.

Kort gezegd staat bij Samen met Lara de kracht van het kind centraal. De nieuwsgierigheid van de jonge kinderen wordt aangewakkerd door middel van verschillende activiteiten met diverse thema’s. Het kind wordt op een veilige manier uitgenodigd om zichzelf en de wereld om hem heen te ontdekken. Hij maakt daarbij gebruik van zijn eigen talenten en ideeën. De activiteiten van Samen met Lara zijn er dan ook op gericht de creatieve en ondernemende zin van het kind te stimuleren. Daarbij zijn de (leer) ervaringen belangrijker dan het eindresultaat. Natuurlijk zitten er wel verschillende leerdoelen aan de kinderactiviteiten verbonden.

Loris Malaguzzi (Reggio Emilia)
Binnen deze methode gaat het om de pedagogiek van het luisteren waarbij vernieuwing, experiment, onderzoek en talentontwikkeling voorop staan. Binnen deze theorie zijn de kinderen elkaars eerste pedagoog, daarna komen de begeleiders aan bod. De begeleiders of pedagogisch medewerkers staan dus niet boven, maar naast het kind. Binnen de workshops van Samen met Lara krijgt de Reggio Emilia methode vorm door te beginnen met een theoretisch kader. Deze theorie wordt verpakt in bijvoorbeeld een verhaal, toneelstukje of liedje. Daarbij ontstaat er gesprek en communicatie tussen de kinderen. Daarna gaan zij zelf creatief aan de slag met koken, klassieke muziek, beeldende kunst, cultuur of wereldoriëntatie. Daarbij is er sprake van ontdekkend leren. Er wordt bij Samen met Lara zoveel mogelijk gewerkt met open materialen om de uitdrukkingsvaardigheden van de kinderen te vergroten, zonder vaststaande kaders.

Thomas Gordon
De Reggio Emilia methode gaat uit van verschillende vormen van communicatie, daar pakt de democratische opvoedstijl van Thomas Gordon op door. Er zijn wel regels, maar tegelijkertijd wordt ook gelet op de behoeftes van het kind. Wat hebben opvoeder en kind van elkaar nodig om het beste in elkaar naar boven te halen? Daarnaast gaat deze methode uit van eigenaarschap van het probleem. Wie heeft er een probleem? Het kind, de ouder/begeleider, beiden, of is er geen probleem? En wat is vervolgens een goede oplossing voor het probleem? Bij de kinderactiviteiten van Samen met Lara wordt er actief de zone van naaste ontwikkeling opgezocht. Dat is de grens van wat het kind al zelf kan en waar het net een beetje hulp bij nodig heeft. Kinderen hebben in de workshoppenreeksen een (aanvaardbaar) probleem; ze worden daardoor gestimuleerd in hun oplossend vermogen. Waar nodig helpen ze elkaar of krijgen ze hulp van de vakleraar.

Groepsdynamiek
De workshoppenreeksen van Samen met Lara zijn voor verschillende leeftijdsgroepen geschikt. Hierbij wordt rekening gehouden met de ontwikkelingsfase van de kinderen. Zo kunnen kinderen tussen de twee en vier jaar op een dagverblijf zich korter concentreren dan de oudere kinderen op de basisschool. Er is een gestructureerd programma en de activiteiten kunnen aangepast worden voor de onderbouw, middenbouw en bovenbouw. Tijdens de workshoppen wordt er gekeken naar het individuele kind; wat heeft hij/zij nodig voor een succeservaring uit de workshop? Maar ook wordt er gekeken naar wat de groep nodig heeft. Samenwerken leren de kinderen ook tijdens de activiteiten. Want juist de verschillen tussen kinderen zijn de bouwstenen voor de ontwikkeling van ieder van hen; ze vormen de dynamiek van het proces tot ontwikkeling.